Nieuwsbrief maart 2016

Pro Mereor, inkoopkenniscentrum, realiseert structurele kostenbesparingen en borging van de rechtmatigheid door inkoopprofessionalisering en begeleiding van (Europese) aanbestedingen. Via onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen in de inkoopsector en delen wij meningen en ervaringen van collega's uit het onderwijs op het gebied van inkoop en aanbesteden met u.

Aanbestedingswet 2016: Belangrijkste wijzigingen
De Nederlandse Aanbestedingswet uit 2012 wordt gewijzigd om nieuwe Europese richtlijnen van 2014 op het gebied van aanbesteden te implementeren.
Het streven van de Tweede Kamer is om de ‘nieuwe’ Aanbestedingswet op 1 juli 2016 in werking te laten treden. Wat betekent dit voor u als onderwijsinstelling?
Lees hier het volledige artikel.

Pro Mereor neemt deel aan het VO-congres
Op donderdag 31 maart 2016 organiseert de VO-raad het jaarlijkse VO-congres in het NBC in Nieuwegein.
Ook dit jaar is Pro Mereor, inkoopkenniscentrum, weer vertegenwoordigd.

WIlt u meer weten over:

  • Professionalisering van de inkoopfunctie?
  • Hoe u grip krijgt op uw verplichtingen en contracten?
  • De gunstige prijzen en voorwaarden van onze inkoopcollectieven?
  • De gevolgen van de nieuwe Aanbestedingswet?

U vindt onze stand op de informatiemarkt: Standnummer 3.

Voor meer informatie over het VO-congres verwijzen wij u graag naar: http://www.vocongres.nl/

Nieuwe inkoopcollectieven voor het onderwijs
Graag informeren wij u over twee nieuwe inkoopcollectieven voor het onderwijs:

Inkoopcollectief Kantoorartikelen
Inkoopcollectief Papier

De recent uitgevoerde aanbestedingen hebben geresulteerd in forse kostenbesparingen voor onderwijsorganisaties.
Ook zijn bestelprocedures vereenvoudigd waardoor het inkoopproces effectiever en efficiënter verloopt.

De voordelen van de nieuwe inkoopcollectieven voor u op een rijtje:

  • Scherpe inkoopcondities door samenwerkende onderwijsinstellingen;
  • Vaste leverancier: bestelgemak en assortimentsoverzichten;
  • Borging van de rechtmatigheid (Europees aanbesteden);
  • Objectiviteit en transparantie in de deelname voorwaarden;
  • Géén duur lidmaatschap van koepelorganisaties vereist;
  • Géén verborgen kosten: alle inkoopvoordelen komen ten gunste van de onderwijsinstellingen.

Wilt u profiteren van het inkoopvoordeel? Onze inkoopprofessionals staan voor u klaar.
Neem contact op per e-mail via inkoopcollectieven@pro-mereor.nl of telefonisch via 026 370 14 76.

Pro Mereor Contractmanagement 
Heeft u zicht op uw contractuele verplichtingen? Worden contracten wel eens onbedoeld verlengd? Biedt uw leverancier datgene wat hij in het contract heeft beloofd?
Door goed overzicht, eenvoudig inzicht en duidelijke signalering beheert u uw contracten nòg beter.
U realiseert besparingen door tegen gecontracteerde condities in te kopen, tijdig te hercontracteren of contracten tijdig te beëindigen.
Wilt u ook uw contracten beter uitnutten en kosten besparen?

Lees hier het volledige artikel.

Uitzend- en payrollkrachten in het onderwijs
Onderwijsinstellingen krijgen regelmatig te maken met overheidsopdrachten voor diensten, zoals de inhuur van tijdelijk onderwijspersoneel.
Als gevolg van de wijziging in de Aanbestedingswet kunt u tot 18 april 2016 nog profiteren van de uitzondering in het aanbestedingsrecht voor het inkopen van uitzend- en payrollkrachten. Tot die tijd zijn de zogenaamde 2B-diensten uitgezonderd van de aanbestedingsverplichting. 

Wat betekent dit in de praktijk? Lees hier het volledige artikel.

De blokkades van het aanbestedingsrecht
In het huidige economische klimaat kan het voorkomen dat een onderwijsinstelling na gunning van een opdracht wordt geconfronteerd met een faillissement of een doorstart van de aanvankelijke opdrachtnemer.
Welke aanbestedingsrechtelijke blokkades zijn van toepassing bij een faillisement of een doorstart?
En welke oplossingen zijn binnen het aanbestedingsrecht beschikbaar om een heraanbesteding te voorkomen?

Lees hier het volledige artikel.

Inkooptrainingen 2016
Pro Mereor biedt praktijkgerichte trainingen op maat over inkoop en Europees aanbesteden.
Zowel in het voor- als het najaar organiseren wij de tweedaagse workshop: 'Slim inkopen en aanbesteden in het onderwijs, de zorg en overheid' en de middagsessie 'Professioneel inkopen en aanbesteden voor directie en bestuur'.
Daarnaast organiseren wij diverse kennissessies, over bijvoorbeeld de nieuwe Aanbestedingswet en TenderNed, het nieuwe virtuele marktplein voor aanbestedingen.
Meer informatie en het programma voor 2016 vindt u hier.

Deelnemen? Aanmelden kan snel en eenvoudig via ons online inschrijfformulier:
Kennissessies Nieuwe aanbestedingswet en TenderNed
Kennissessie Professionalisering van de inkoopfunctie

Discussieer mee!
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van inkoop en (Europees) aanbesteden? Volg ons dan op één van onze Social Media kanalen en discusieer mee!

Volg ons op Twitter 
Volg ons op Linkedin

 

Recente Nieuwsitems
Bekijk alle Nieuwsitems